Przedszkole „Promyczek” w Czerwionce-Leszczynach jest placowka, ktora zajmuje szczegolne miejsce w lokalnym systemie edukacji. Jako pierwsze w regionie utworzylo oddzialy integracyjne. Celem istnienia takich placowek jest wlaczenie dzieci specjalnej troski w zycie grupy rowiesniczej. Wspolne przebywanie daje korzysci jednym i drugim. Dzieci niepelnosprawne nasladujac swoich rowiesnikow szybciej sie rozwijaja pod wzgledem ruchowym, intelektualnym i spolecznym. Natomiast zdrowi podopieczni w kontakcie z niepelnosprawnymi kolegami ucza sie postaw prospolecznych i empatii, poglebiajac wrazliwosc na potrzeby innych. Rola przedszkola jest stworzenie optymalnych warunkow dla wzajemnego poznania sie i zaspokajania potrzeb poznawczych i emocjonalnych poprzez doswiadczenie dostosowane do wieku i mozliwosci rozwojowych dzieci. Dzialania przedszkola ida w kilku kierunkach. Pierwszy z nich polega na umozliwieniu wszystkim dzieciom udzialu we wspolnych zajeciach przedszkolnych. W ramach zajec realizowane sa zalozenia edukacyjne przedszkola oraz programy wlasne. Programy te maja na celu promowanie zdrowego stylu zycia i odzywiania, stymulacje rozwoju mowy, podnoszenie sprawnosci ruchowej dzieci oraz usprawnianie integracji sensorycznej, tj. pobudzanie rozwoju poprzez zmysly i ruch. Majac na uwadze wszechstronny rozwoj dziecka placowka uruchomila zajecia dodatkowe: nauka jezyka angielskiego, rytmika, zajecia z komputerem. Dzieci szczegolnie uzdolnione moga rozwijac swoje talenty biorac udzial w warsztatach plastycznych i teatralnych. Duzym powodzeniem cieszy sie caloroczny kurs plywania. Dzieci, u ktorych stwierdzono drobne wady postawy moga korzystac z gimnastyki korekcyjnej. Kolejnym kierunkiem dzialan jest usprawnienie dzieci z zaburzeniami rozwojowymi. Zajecia o charakterze indywidualnym odbywaja sie pod okiem specjalistow jak: logopeda, psycholog, rehabilitant ruchu, pedagog specjalny. Praca z dziecmi, a szczegolnie z dziecmi specjalnej troski sklania do poszukiwania nowych form terapii. Efektem tych poszukiwan jest stosowanie metod takich jak dogoterapia, tj. rehabilitacja ruchowa z udzialem psa, terapia integracji sensorycznej, metoda Vojty, NDT Bobath, Snoezelen, Ruchu Rozwijajacego Sherborne, Dobrego Startu, itp. Stosowanie w/w metod mozliwe jest w duzej mierze dzieki temu, ze przedszkole wyposazone jest w profesjonalny sprzet i pomoce dydaktyczne, sfinansowane przez Fundusz Unii Europejskiej. Posiadajac wykwalifikowana kadre i odpowiednie pomoce dydaktyczne prowadzimy zajecia dla dzieci z zaburzeniami i deficytami rozwojowymi w wieku 0-7 lat, w ramach wczesnego wspomagania ich rozwoju. Dodatkowa forma sprawowanych dzialan jest udzial gimnazjalistow w czasie organizowanych zajec w ramach pelnego wolontariatu, oraz pomoc psychologiczna rodzicom. Pomoc ta odbywa sie w postaci spotkan indywidualnych jak i spotkan grupy wsparcia dla rodzicow dzieci niepelnosprawnych. Grupa wsparcia ma na celu wzajemne niesienie sobie pomocy poprzez wymiane doswiadczen. Ma to charakter psychoedukacyjny i informacyjny. W lokalnym systemie edukacji Przedszkole nr 1 z Oddzialem Integracyjnym „Promyczek” jest szczegolna placowka. Jako pierwsze w rejonie utworzylo oddzialy integracyjne. Celem istnienia takich oddzialow jest wlaczenie dzieci specjalnej troski w zycie grupy rowiesniczej. Nabor do przedszkola rozpoczyna sie z dniem 1 marca. Rodzice dzieci specjalnej troski powinni skierowac swoje dzieci do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Czerwionce-Leszczynach w celu uzyskania stosownego orzeczenia.